کهف حقیقت (ندبه)

«بر من سخت است که خلق را ببینم و تو دیده نشوی...»

مصیبت غربگرایی

درس نگرفتن سیاسیون غربگرا از تجربه ماشه و برجام، از خود ماشه و برجام دردناک‌تر است.

اگر دردم یکی بودی چه بودی

بی‌انضباطی فرهنگی در حوزه پوشش و حجاب چه تعجبی دارد وقتی بعضی از نااهلان در نهادها و سازمان‌های فرهنگی، خود در آتش لاقیدی می‌دمند؟ شماری از فیلم‌هایی که با مجوز وزارت ارشاد روی پرده می‌روند، از آنچه گاهی کف جامعه می‌بینیم شرم‌آورترند. حال و روز شبکه نمایش خانگی را هم لابد خوانده یا شنیده‌اید. این‌همه اصرار بر نمایش وقاحت و نتیجتاً عادی‌سازی آن در جامعه عادی نیست.

امام صادق(ع) مرد علم و دانش، مرد مبارزه، مرد تشکیلات

امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه‌ی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله‌ی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه‌ی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.
اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده‌اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی‌امیه مبارزه می‌کرد. در هنگامی‌که پیروزی او بر بنی‌امیه حتمی بود، بنی‌عباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصت‌طلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق(ع) هم با بنی‌امیه و هم با بنی‌عباس مبارزه کرد.

فرازی از بیانات امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی، ۱۳۵۹/۶/۱۴ (متن کامل)

عید میلاد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق سلام الله علیه را به محضر امام عصر سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه و به شما و همه شیعیان و محبان ایشان تبریک عرض میکنم.

رحمة للعالمین

دوران حاکمیّت اسلام در مدینه، دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه‌ی زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همه‌ی مکانهاست. هدف پیامبر اکرم فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله‌ی جهانی بود. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه‌ی دلها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود.

فرازی از بیانات امام خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۸۰/۲/۲۸

سالروز ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق سلام الله علیه را به محضر امام عصر سلام الله علیه و عج الله تعالی فرجه الشریف و به شما و همه امت اسلام تبریک عرض میکنم.


نشانی دریافت سخن‌نگاشت در اندازه اصلی از تارنمای Khamenei.ir

وقتی آدم دلش برای بعضی‌ها تنگ می‌شود

هر وقت او را در تلویزیون می‌دیدم روحیه می‌گرفتم. در چهره‌اش هیچ‌وقت از خستگی و شکستگی اثری نبود، هرچند می‌دانم با کوهی از مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

یک‌بار وقتی خبرنگار (به گمانم یوسف سلامی) درباره تهدیدهای دشمن از او پرسید، یک‌دستش را مشت کرد و گفت، به جهنم بگذار هر غلطی می‌خواهند بکنند، الحمدلله مشت‌مان پر است.

خداوند رحمتت‌تان کند و از شما راضی باشد.


توضیح: پرسش و پاسخ خبرنگار و شهید حاجی‌زاده شاید عین کلمات ایشان نبود و بر اساس آنچه یادم مانده بود، نقل شد.

نشانی مأخذ عکس در تارنمای نگاره

لطیفه و نکته

فرماندهی از سربازش پرسید در جنگ کِی پیش‌روی می‌کنیم و کی عقب‌نشینی؟ گفت: وقتی دشمن از جلو حمله کرد عقب‌ می‌نشینیم و اگر از پشت‌سر حمله کرد پیش می‌رویم. حکایت طیف‌های غربگرای ما هم همین است؛ مذاکره تحت هر شرایطی! ذهنیت غلطی دارند و بر آن اصرار می‌ورزند: مذاکره کنیم تا سایه جنگ از سر کشور کنار برود.

چرا نمی‌خواهند بفهمند که دقیقا وسط مذاکره با آمریکا جنگ شد!

بیماری غرب‌گرایی

تاریخ یکی دو قرن اخیر را که مرور می‌کنیم می‌بینیم، شاید آنقدری که از غربگراهای داخلی ضربه خورده‌ایم از خود غرب ضربه نخوردیم. اساساً اگر خیال‌باف‌های غرب‌گرا خواسته یا ناخواسته برای اجنبی کوچه باز نکنند، اجنبی کاری از پیش نمی‌بَرَد. دوره قجر و پهلوی همین بود؛ حالا هم همین است.

وقتی حتی بعد از تجاوز نظامی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای‌ کشورمان، همین طیف مذاکره با آمریکا را حلّال مشکل و مانع جنگ می‌داند، انتظار دارید غرب چه موضعی بگیرد و چگونه رفتار کند؟!

عهد

خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم. خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیش‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش

اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْها وَلَا أَزُولُ أَبَداً، اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلىٰ إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ؛

ترجمه فرازی از دعای عهد با امام زمان سلام الله علیه و عج الله تعالی فرجه الشریف (ترجمه استاد حسین انصاریان، و متن عربی از تارنمای erfan.ir)

اوج فعالیت تشکیلاتی شیعه

در روایات دیده‌ایم و خوانده‌ایم که زندگی امامان اهل بیت علیهم ‌السلام یکسره مجاهدت و مبارزه در راه خدا بوده است. از امام سجاد علیه السلام تا امام یازدهم امام عسکری علیه‌السلام یک خطّ واحدی وجود دارد، یک رشته‌ی ممتدی که سرتاسر تلاش است و پیکار است و مبارزه است و جبهه‌گیری در مقابل قدرت زمان است و جبهه‌گیری در مقابل وابستگان به قدرت زمان است.

علّت اینکه این سه امام یعنی امام جواد و امام هادی و امام عسکری علیهم‌السلام از مدینه یکسره آورده شدند به عراق و در عراق هر سه ماندند و در عراق هر سه شهید شدند و دفن شدند و در جوانی هم کشته شدند، همین بود که تشکیلات شیعه در زمان این سه امام به اوج قدرت خودش رسیده بود.

فرازهایی از بیانات امام خامنه‌ای حفظه الله از کتاب همرزمان حسین علیه السلام، صفحه 349 (نشانی دریافت سخن‌نگاشت‌ها از تارنمای Khamenei.ir)


سالروز شهادت امام حسن عسکری را به محضر امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و به شما و همه شیعیان و محبان ایشان تعزیت عرض میکنم. خدای عزیز زیارت و شفاعت ایشان را روزی ما فرماید، ان شاء الله

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم


کمک به مردم مظلوم و مقتدر غزه: ایران همدل

ایران همدل: همنوعان‌مان را دریابیم

پویش «ایران همدل» مرتباً فیلمهای توزیع کمکهای مردم ایران به آن دسته از مردم غزه را که به آنان دسترسی هست، منتشر میکند. بعلاوه، چندی پیش در پیامرسان «بله»، گلریزان «عاشقان کربلا» را آغاز کرد تا با کمک مردم، 20 میلیارد تومان برای تامین نان عزیزانمان در غزه گردآوری شود که به لطف خدا و با همت مردم بیش از 17 میلیارد تومان آن تا امروز تامین شده.

تقریبا 4 روز زمان باقی است و سهم هر نفر 200,000 تومان است و هر که بخواهد میتواند بیشتر از یک سهم نیز کمک کند. هرکس میتواند به این پویش بپیوندد و اگر پرداخت چنین مبلغی ممکن نبود، با مراجعه به تارنمای ایران همدل هراندازه که میتواند کمک کند. حتی هزینه یک نان را دستکم نگیریم. مهم خدای متعال است که قبول کند.

ان شاء الله

نشانی گلریزان 20 میلیارد تومانی «ایران همدل» در پیامرسان بله

دشمنان‌مان در دشمنی با ما با یکدیگر متحدند؛ ما از دوستان‌مان غافل نشویم.

محسن بن علی

سلام خدا و عرض ادب ما به گلی که نشکفته پژمرد

ولی‌نعمت همه‌ی عالم وجود

در زندگی علیّ‌بن‌موسی الرّضا (علیه السّلام)، حوادث بزرگ، مکرّر اتّفاق افتاده است که یکی از آنها آمدن آن بزرگوار از مدینه به طوس و به مرو، به خراسان است؛ حوادث گوناگون دیگری هم در زندگی این بزرگوار وجود دارد. آنچه محصول این حادثه‌ی سفر به خراسان است، یک مجموعه‌ای از منافع و فواید برای مکتب اهل‌بیت است؛ یعنی این سفر اگرچه سفر اجباری بود، اگرچه آن بزرگوار با میل خود حرکت نکردند به سمت خراسان، امّا خدای متعال به این سفر برکت داد و حوادثی که اتّفاق افتاد ــ چه در طول سفر، چه بعد از شهادت آن بزرگوار ــ حوادث بزرگی بود؛ من به دو مورد اشاره میکنم.

یک مورد، انتشار فوق‌العاده‌ی مکتب اهل‌بیت است. مکتب اهل‌بیت منزوی بود، مظلوم بود. بعد از شهادت امام حسین (علیه السّلام)، شیعیان در هر نقطه‌ای از دنیای اسلامِ آن روز دچار مشکلات فراوان در زندگی بودند؛ مشکلات جسمی، مشکلات معیشتی، مشکلات روحی؛ تدریجاً ــ در زمان امام باقر اندکی، در زمان امام صادق بیشتر، در زمان حضرت موسی‌بن‌جعفر بیشتر ــ این حالت انزوا کم شد، لکن در دوران علیّ‌بن‌موسی الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) مکتب تشیّع در دنیای اسلام منتشر شد. آنچه انسان از حوادث تاریخی احساس میکند، این است که شیعه و پیروان مکتب اهل‌بیت، با این سفر و با این حادثه آن‌چنان روحیه‌ای گرفتند که این روحیه توانست شیعه را حفظ بکند...

دوّمین اثری که مایلم روی آن تکیه کنم، این است که مسئله‌ی عاشورا را، مسئله‌ی امام حسین را علیّ‌بن‌موسی الرّضا در سطح دنیای اسلام منتشر کرد؛ یعنی خود حادثه‌ی عاشورا در بین مردمِ پیرو مکتب اهل‌بیت موجب شده است که شیعه به عنوان پرچم‌دار مبارزه‌ی با ظلم در طول تاریخ شناخته بشود. حادثه‌ی کربلا، حادثه‌ای بود که باید در دلهای مردم جا میگرفت؛ آن کسی که توانست این حرکت را با یک جهشی شروع کند، علیّ‌بن‌موسی الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) بود. این روایت معروف ابن‌شبیب ــ ریّان‌بن‌شبیب ــ که [حضرت] فرمود: اِن کُنتَ باکیاً لِشَیءٍ فَابکِ لِلحُسَینِ‌ (علیه السّلام) (*) ــ که این، اوّل روایت است و روایت مفصّل است ــ خیلی مطلب مهمّی است؛ «بر هر چه خواستی اشک بریزی و گریه بکنی، بر حسین گریه کن». این اهمّیّت مسئله‌ی کربلا را نشان داد. بعد هم وعده‌های بزرگ برای کسانی که به زیارت امام حسین میروند یا عزادارای برای امام حسین میکنند یا اشک میریزند: در قیامت با ما محشور میشوید؛ در کنار ما هستید و مانند اینها؛ اینها در این روایت هست.

خب وقتی که مسئله‌ی کربلا مطرح شد، حادثه‌ی شهادت حسین‌بن‌علی (سلام الله علیهما) مطرح شد، به طور طبیعی این سؤال پیش می‌آید که چرا این بزرگوار به شهادت رسید؟ این سؤال، کلید بسیاری از معارف اجتماعی اسلام است: «چرا به شهادت رسید؟». این چه حادثه‌ای بود که موجب شد حدود پنجاه سال بعد از رحلت پیغمبر یک چنین مصیبت بزرگی ایجاد بشود و شهادت فرزند پیغمبر به وقوع بپیوندد؛ حادثه چه بوده؟ این سؤال یک سؤال اساسی است. میتواند [نسبت] دلها را با حوادث طول تاریخ بشر و وظایف مسلمانها آشکار کند.

امام حسین با ظلم مبارزه میکرد، امام حسین بی‌عدالتی را برنمیتابید، امام حسین غلبه‌ی فسّاق و فجّار بر جامعه‌ی اسلامی را قبول نمیکرد، زیر بار نمیرفت؛ اینها مسائل بسیار مهمّی است که وقتی مسئله‌ی کربلا مطرح شد، این مسائل هم به طور طبیعی مطرح خواهد شد. این راجع به حضرت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا (سلام الله علیهم) که شرح حادثه‌ی کربلا و عاشورا به برکت بیان حضرت رضا (سلام الله علیه) اتّفاق افتاد و این بسیار مسئله‌ی مهمی است...

* امالی صدوق، مجلس بیست‌وهفتم، ص ۱۳۰

فرازهایی از بیانات امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی و روحی فداه ان شاء الله در مراسم عزاداری شهادت امام رضا علیه‌السلام، ۱۴۰۴/۰۶/۰۲ (نشانی متن کامل در Khamenei.ir)


عنوان مطلب از متن بیانات حضرت آقا برگرفته شده است.


روزی که سپری شد، سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا بود. عرض ادب و تعزیت به محضر امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و به شیعیان و محبان ایشان

شناساندن دشمن

امام حسن (علیه‌السلام) جنگ نظامی را - با آن دشمنی که قبلا باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود – متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند. ... امام حسن زمینه‌ساز عاشورا و تداوم امامت در شیعه بود. بخشی از بیانات امام خامنه‌ای حفظه الله، ۱۳۶۴/۰۳/۱۷، انسان ۲۵۰ ساله (نشانی در تارنمای Khamenei.ir)


صلوات الله علیک یا حسن بن علی ایها المجتبی، یا بن رسول الله

آجرک الله یا صاحب الزمان